اگه مدتیه عادات غذایی و برنامه ورزشی خود رو تغییر داده اید اما هنوز هیچ تغییری در اندام تون حس نکرده اید، شاید وقتش باشه به موارد مشکوکی که مانع موفقیت شما می شه، نگاهی بندازین.

از اشتباه در رژیم غذایی گرفته تا وجود عوامل فیزیکی جور واجور، همه می تونن کاهش وزن رو واسه شما به کاری غیرممکن تبدیل کنن. در این مطلب به ۱۰ دلیل شایع که بر سر راه کاهش وزن تون سنگ می اندازند، آشنا شید.


1- بعد از ورزش به خودتون جایزه می بدین!

خیلی از ما با این حالت آشنا هستیم که بعد از ورزش وسوسه می شیم که با یه خوراکی از خودمون پذیرایی کنیم؛ ، ورزش کرده ایم و کلی کالری سوزونده ایم دیگه! خوبه با یه خوراکی خوشمزه به خودمون برسیم و انرژی از دست رفته رو جبران کنیم. درواقع، همیشه درمورد کالری سوزونده شده با بزرگ نمایی تخمین می زنیم، حتی ممکنه خیلی بیشتر از کالری سوزونده شده، به بدن تون انرژی برسونین و اینطوری به جای کاهش وزن، چاق می شید.


2- به اندازه کافی نمی خوابید

شاید فکر کنین بهتره کمتر بخوابین تا فرصت کافی واسه ورزش داشته باشین و این کار خیلی هم واسه سلامت و تناسب اندام تون خوب هستش، اما کمبود خواب نه تنها سود ورزش کردن رو کم می کنه که باعث زیاد شدن وزن می شه. خواب کم کیفیت و توان انجام ورزش رو تحت تاثیر قرار می دهد و سرعت متابولیسم بدن رو کاهش داده، اشتها رو افزایش می دهد و شاید میل شما به ریزه خواری رو بیشتر می کنه. به علاوه، کمبود خواب می تونه سطح استرس رو زیاد کنه و همین می تونه باعث زیاد شدن وزن شه.


3- بشقاب تون زیادی بزرگه!

اگه از اجناس کم چرب و سالم استفاده می کنین، اما هنوز لاغر نشده اید، شاید باید نگاهی به مقدار وعده های غذایی تون بندازین. شاید فکر کنین روزانه فقط ۳ وعده غذا می خورید که به اندازه همون غذاییه که بقیه آدم ها می خورند اما واقعا به اندازه ۶ وعده استاندارد یا حتی بیشتر کالری دریافت می کنین. خوبه یادتون باشه غذایی که می خورید علاوه بر سالم بودن، باید به مقدار مشخص مصرف شه؛ زیاده روی در خوردن هر خوراکی ای باعث چاقی می شه.


4- ثابت قدم نیستین

شکی نیس که پرخوری یا کم خوری افراطی واسه متابولیسم و دور کمرتون ضرر دارن اما سخت تر از هر دوی اینا، حرکت بین این دو نقطه س. اگه شما همیشه رژیم تون رو شل و سفت بگیرین و از هر رژیمی که مد شد پیروی کنین، یه دقیقه به خودتون گرسنگی بدین و بعد از خجالت شکم تون خارج بشین، کلا متابولیسم تون رو به هم می ریزید و باعث می شید بدن تون چربی بیشتری ذخیره کنه. همون طور که کم خوری افراطی سرعت متابولیسم بدن تون رو پایین می آورد، اگه به دنبال این مدت شروع به پرخوری کنین، بدن تون به سرعت وزن می گیرد.


5- نوشیدنیای شیرین زیاد می خورین

مراقب خورد و خوراک تون هستین، غذاهای چرب و چیلی نمی خورید، میان وعده های اصلی ریزه خواری نمی کنین، اما تا حالا به مقدار کالری که هر روز از راه نوشیدنی ها دریافت می کنین، دقت کرده اید؟ با اینکه هممون می دانیم یکی از دلیل های اصلی چاقی مون نوشیدن نوشابه س و البته باید نوشیدن آبمیوه ها، اسموتی ها، دوغ و خیلی از نوشیدنی های گرم رو هم حساب کنین. هر چیزی که می خورید، باید کالری اش حساب شه و مایعات رو نباید یادتون بره!


6- ورزش هاتون جور واجور نیس

اگه به ورزش های روزانه ای که انجام می بدین، عادت کرده اید، ممکنه اونقدر که تلاش می کنین، ورزش ها براتون به درد بخور واقع نشن. نه تنها انجام ورزش تکراری می تونه خسته کننده و ملال آور شه- که باعث از بین رفتن انگیزه تون واسه ورزش شده و بیشتر دوست دارین از انجامش فرار کنین- بلکه شدت و نتیجه ورزش ها رو کاهش می دهد. همونطور که بدن در انجام یه فعالیت خاص توانا می شه، بعد از یه مدت بدن تون عادت می کنه و دیگه مثل اوایل شروع فعالیت تون احتیاجی به تلاش سخت دارین؛ یعنی کالری کمتری خواهید سوزوند.


7- زیادی کم غذا هستین

همون طور که خوردن غذای زیاد باعث چاقی می شه، کم خوری زیادتر از اندازه هم به شکل عجیبی مانع از کاهش وزن می شه. بدن شما به طور ذاتی از خودش مراقبت می کنه پس وقتی غذای کافی نگیره به صورت خودکار روی حالت قحطی و گرسنگی قرار می گیرد و باعث می شه متابولیسم بدن کم بشه و بدن چربی و انرژی ذخیره می کنه، به خاطر همین کاهش وزن براتون سخت  و سخت تر می شه.


8- یه مشکل پزشکی دارین

خیلی از شرایط پزشکی مثل سندرم تخمدان پلی کیستیک، مشکلات تیروئیدی و نبود تعادل هورمون ها می تونه منتهی به زیاد شدن وزن تون شه و روند کاهش وزن رو واسه شما سخت تر کنه. هم اینکه حساسیت های غذایی مخفی یا نبود تحمل بعضی غذاها، می تونه لاغر شدن رو واسه فرد سخت کنه. به علاوه، با وجودی که ممکنه شرایط پزشکی شما به خودی خود باعث زیاد شدن وزن تون نشه، اما مشکلات جانبی به کار گیری بعضی داروها باعث چاق شدن تون شه، پس واسه کاهش وزن با دکتر خود مشورت کنین.


9- وزن بدن ملاک واقعی چربی بدن نیس

خیلی از آدم های چاق وزن شون رو به عنوان ملاکی واسه امتحان اندازه چربی بدن شون می دانند و فکر می کنن وقتی چاق می شن، چربی هاشون زیاد شده و وقتی لاغر می شن، چربی شون کم شده. با اینکه ترازو عدد وزن تون رو به شما می گوید، اما در مورد مقدار چربی، ماهیچه و آب اطلاعاتی به شما نمی دهد، به خاطر همین عدد وزن نمی تونه ملاک خوبی واسه کاهش چربی باشه. مثلا، ماهیچه سازی به دلیل یه برنامه تازه بدنسازی، می تونه روند کاهش وزن رو پایین بیاره، همون طور که جمع شدن مایعات میان بافتی می تونه. واسه اندازه گیری دقیق تر اندازه چربی بدن، تغییراتی که در اندازه گیری های بدن تون می ببینن یا اندازه لباس هاتون رو کنترل کنین یا با مراجعه به دکتر، چربی بدن تون رو اندازه بگیرین.


10- احتیاجی به کاهش وزن ندارین

با رشد مشکل چاقی در تموم دنیا، به نظر می رسد همه دوست دارن وزن کم کنن. اینکه بعضی افراد نیاز به کاهش وزن دارن، به این معنی نیس که شمام باید وزن کم کنین. بهتره تلاش کنین تا دید ذهنی بهتری نسبت به فرم بدن تون داشته باشین (و یادتون باشه هرچقدر سبک وزن تر باشین، سخت تر می تونید وزن کم کنین). از خودتون- پزشکتون- رو راست سوال کنین دلیل پزشکی خاصی دارین که باید وزن تون رو کم کنین؟ اگه نه، وقتشه رژیم تون رو کنار گذاشته و به جای تمرین های ورزش جسم، اعتمادبه نفس رو تمرین کنین.

جمع آوری: مجله اینترنتی زیگیل

منبع: سیمرغ

منبع : parsi1.com


0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *