10 علامت مشخص در بدن که نشانده تغذیه سالمه

10 علامت مشخص در بدن که نشانده تغذیه سالمه

تغذیه

تغذیه خوب به معنی انتخاب رژیم غذایی متعادل و دوری از غذاهای مضر است. تغذیه خوب یعنی محدود کردن دریافت کالری از راه شیرینیا، غذاهای فوری و … و انتخاب اندازه کافی از میوه ها و سبزیجات، پروتئینا، دانه های کامل، حبوبات، آجیل و چربیای سالم.

پیروی از یه دستور غذایی سالم، همراه با 10 علامت مشخص در بدنه:

موهای قوی و نورانی: همونطور که موهای شکننده و خشک و نازک می تونه علامت این باشه که مشکلی در بدن هست (مثلا کم کاری تیروئید، استرس یا نبود جذب مواد مغذی)، عکس این قضیه هم صادقه: موهای سالم هم نشونه ای از بدن سالم هستن. موهای شما نمودار سلامت عمومی تون هستن. تغذیه خوب، بهترین شرایط رو واسه داشتن موهایی قوی و نورانی جفت و جور می کنه. تغذیه با عناصر کلیدی غذایی مانند پروتئین، ویتامینا و چربیای سالم، در موهای شما درخشش پیدا کرده و نشون می دهد که بدن تون میتونه تموم مواد غذایی به درد بخور رو جذب کنه.

سطوح انرژی ثابت: سطح انرژی شما می تونه وابسته به تغذیه شما باشه. دریافت مواد مغذی واسه تامین انرژی مخصوصا آهن رو حتما در نظر داشته باشین. یادتون باشه که نگه داشتن سطح قند خون در محدوده سالم آنهم با مصرف فیبر، و چربیای سالم، سطح انرژی رو بالا نگه میداره.

کارکرد ذهنی موثر: این که چیجوری رژیم غذایی روی کارکرد روانی تاثیر میذاره، هنوز درک نشده با این حال این نکته ثابت شده که تغذیه ضعیف و بدون چربیای لازم یا بقیه ویتامینا می تونه منتهی به افت کارکرد ذهنی و حتی افسردگی شه. جالبه بدونین که نبود تعادل باکتریای به درد بخور روده هم بر کارکرد ذهنی تاثیر میذاره. عوضش افزایش سطح پروبیوتیکا با افزایش اخلاق و کاهش استرس همراه س.

سطح چربی خون سالم: کلسترول و تری گلیسیرید، چربیهای اصلی در خون شمان و چیزی که می خورید، ورزش، و ژنتیک می تونه روی اونا تاثیر بزاره. تری گلیسیرید بالا و کسترول ال دی ال هر دو می تونن خطر دچار شدن به بیماریای قلبی عروقی رو زیاد کنن و منتهی به کاهش کلسترول خوب خون شن. این در حالیه که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 جدا از دریافت زیادتر از اندازه کالری، می تونه کلسترول و تری گلیسیرید رو در محدوده سالم نگه داره. مصرف فیبر هم در پایین نگه داشتن ال دی ال موثره.

قند خون در محدوده طبیعی: به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریای آمریکا، 29 میلیون آمریکایی به دیابت گرفتار هستش و این در حالیه که از هر 4 نفر، یه نفر از این مریضی در خود خبر نداره. این در حالیه که حفظ وزن در محدوده سالم، انتخاب یه رژیم غذایی متعادل و ورزش در کاهش قند خون موثره. محدود کردن غذاهای با قند بالا و کم فیبر یکی از راه های موثر کنترل قند خون هستش. مصرف غذاهای پرفیبر و چربیای سالم می تونه به نوسانات قند خون کمک کنه.

فشار خون سالم: داشتن فشار خون بالا به معنی افزایش خطر دچار شدن به بیماریای قلبی عروقی و سکته مغزی است. خبر خوب اینه که شما مجبور نیستین واسه کاهش فشار خون، رژیم غذایی پیچیده ای رو دنبال کنین. پیروی از یه رژیم غذایی به نام دش، به شما در کنترل فشار خون بالا کمک می کنه. این رژیم غذایی پر از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئی و لبنیات کم چربیه. غذاهای شیرین، چرب و گوشت قرمز در این رژیم محدوده. رژیم غذایی دش، پرپتاسیم و کم سدیمه و می تونه در کاهش فشار خون اثر داشته باشه.

حرکات منظم روده: یکی از مشخصه های اصلی سلامت بدن، حرکات منظم رودهه. مصرف کافی فیبر و مایعات دو عامل اصلی تنظیم حرکات روده هستن. مصرف غذاهای کم فیبر خطر دچار شدن به یبوست رو در شما تقویت می کنه. داشتن یه رژیم متعادل شامل اجناس پروبیوتیک هم به تنظیم دستگاه گوارش و حرکات روده کمک می کنه. ماست، بعضی از شکلای جور واجور پنیر، اجناس تخمیر شده و … از اجناس پروبیوتیک هستن. اگه به یبوست طولانی گرفتار هستین، با دکتر تون در تماس باشین چون یبوست طولانی خطر دچار شدن به هموروئید و مشکلات اورولوژی رو زیاد می کنه.

سلامت پوست: چیزی که می خورید، مستقیما روی پوست شما تاثیر میذاره. پوست به دریافت آنتی اکسیدان هایی از جمله ویتامینای سی، ای و آ واسه کاهش آسیب به سلولا به وجود اومده به وسیله اشعه ماوراء بنفش خورشید، آلودگی، افزایش سن و … نیاز داره. رژیم غذایی پر از میوه ها و سبزیجات، آجیل، دانه ها و حبوبات طیف بزرگی از آنتی اکسیدانا رو به بدن میرسونه. مصرف آب کافی هم روی پوست شما تاثیر گذاره.

سیستم ایمنی قوی: حتی اگه یه رژیم غذایی سالم داشته باشین، هنوزم می تونین مریض شید. با این حال، تقویت سیستم ایمنی بدن شما رو قادر به مقابله موثرتر با بیماریا می کنه. به گفته محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، سوء تغذیه و استرس شما رو در برابر دچار شدن به شکلای جور واجور عفونتا، به وجود اومده به وسیله ضعف سیستم ایمنی بدن قرار میده. دنبال کردن یه رژیم غذایی پر از آنتی اکسیدانا، پروبیوتیکا، روی و سلنیوم واسه تقویت سیستم ایمنی بدن لازمه.

استخوانای سالم: دریافت مواد مغذی کافی مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم، ویتامین دی و ویتامین کا در تقویت سلامت استخون ها مهمه. کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنن که واسه جلوگیری از پوکی استخون بعد از سنین میانسالی و یائسگی، یه رژیم غذایی پر از میوه ها، سبزیجات و حبوبات رو انتخاب کنین و مصرف ویتامین دی رو به همراه غذاهای پر از کلسیم یادتون نره.

.

منبع : pezeshk.us


0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *