رژیم کتوژنیک یه راه محبوب و موثر واسه کاهش وزن و بهبود سلامت شماس. وقتی که به درستی دنبال شه این رژیم کم کربوهیدرات، رژیم پرچرب باعث افزایش سطح کتون خون می شه.

اینا یه منبع سوخت نوین واسه سلولهای شمان و باعث امتیازات سلامتی منحصر به فرد بیشتر این رژیم غذایی می شه.
تو یه رژیم غذایی کتونی، بدن شما خیلی از سازگاریای بیولوژیکی از جمله کاهش سطح انسولین و افزایش اندازه چربی رو شامل می شه.
وقتی که این اتفاق میفته کبد شما شروع به تولید مقدار خیلی از کتون واسه تامین انرژی واسه مغز شما می کنه.
با این حال، بیشتر سخت می تونین بدونین که شما در کتوز هستین یا نه.
اینجا 10 علامت و نشونه های عادی کتوز، هر دو مثبت و منفی آورده می شه.

بیشتر بخونین: کارکرد کارکرد رژیم غذایی کم کربوهیدرات چیجوریه؟

مطلب در رابطه: رژیم لاغری آنلاین

وزن (کیلوگرم)

Invalid Input

قد (سانتی متر)

Invalid Input

سن

Invalid Input

جنسیت

زن مرد

Invalid Input

اندازه فعالیت روزانه

فعالیت به اندازه کم یا هیچ گونه فعالیت کم فعالیت (کمی ورزش، 1 تا 3 بار در هفته) فعالیت متوسط (ورزش، 3 تا 5 بار در هفته) فعال (ورزش روزانه) خیلی فعال (ورزشای سنگین روزانه)

Invalid Input

اندازه تغییر وزن درخواستی ماهانه

Invalid Input

محاسبه چاقی لاغری

نرم افزار رژیم لاغری، برنامه کاهش وزن خود رو به صورت آنلاین در موبایل و ایمیل خود دریافت کنین

 

1. تنفس بد

بیشتر مردم پس از رسیدن به کتوز کامل، تنفس بدی رو گزارش میدن.
این در واقع یه آسیب جانبی معموله. خیلی از افراد در رژیمای غذایی و رژیمای مشابه مانند رژیم غذایی اتکینز گزارش میدن که نفس اونا بوی میوه میده.
این به وجود اومده به وسیله افزایش سطح کتونه. محرک خاص استون، یه کتونه که از ادرار و تنفس شما خارج می شه.
در حالی که این تنفس ممکنه کمتر از ایده آل واسه زندگی اجتماعی شما باشه این می تونه نشونه ای مثبت واسه رژیم غذایی شما باشه. خیلی از افراد گرفتار به کتوژنیک دندونای خود رو چندین بار در روز مسواک میزنن و یا واسه درمان این مشکل از آدامس بدون قند استفاده می کنن.
اگه از آدامس یا جایگزینای دیگه مانند نوشیدنیای قند استفاده می کنین برچسب کربوهیدراتا رو بررسی کنین. این ممکنه سطح قند خون شما رو زیاد کرده و سطح کتون رو کم کنه.

2. از دست دادن وزن

رژیمای غذایی کتوژنیک همراه با رژیمای کم کربوهیدرات عادی واسه کاهش وزن بسیار به درد بخور هستن.
همونطور که در ده ها تحقیقات کاهش وزن نشون داده شده شما به احتمال زیاد موقع تغییر در رژیم ketogenic، هر دو کاهش وزن کوتاه مدت و دراز مدت رو تجربه می کنین.
کاهش وزن سریع می تونه در طول هفته اول اتفاق بیفته. در حالی که بعضی فکر می کنن که این کاهش چربی است و در اول کربوهیدرات و آب مصرف می شه.
پس از کاهش اولیه سریع وزن آب بدن، باید تا وقتی که به رژیم غذایی برسین و در کمبود کالری باقی بمونین چربی بدن رو از دست بدین.

3. افزایش کتون در خون

یکی از نشونه های رژیم کتوژنیک، کاهش قند خون و افزایش کتونا هستش.
همونطور که شما بیشتر به یه رژیم غذایی کتوژنیک پیشرفت می کنین چربیا و کتونا رو به عنوان منابع سوخت اصلی شروع می کنین.
روش دقیق اندازه گیری کتوز اندازه گیری سطح کتون خون شما با به کار گیری یه روش تخصصیه.
این مقدار کتون شما رو با محاسبه مقدار بتا – هیدروکسی بوتیرات (BHB) در خون شما اندازه گیری می شه.
این یکی از کتونای اولیه موجود در جریان خونه.
براساس نظر بعضی از کارشناسان رژیم غذایی کتوژنیک، کتوز تغذیه ای به عنوان کتون خون در محدوده 0.5-3.0 mmol / L تعریف شده.
اندازه گیری کتون در خون شما دقیق ترین روش آزمایشه و در بیشتر تحقیقات تحقیقاتی استفاده میشن. با این حال، نکته اصلی اینه که واسه کشیدن خون از انگشتتون نیاز به یه انگشت کوچیک دارین.
علاوه بر این، یه کیت تست تقریباً 30-40 دلار هم اینکه 5 دلار واسه هر تست هزینه می شه. به خاطر همین بیشتر مردم فقط یه تست رو در هفته یا هر هفته دیگه انجام میدن.

4. افزایش کتون در نفس یا ادرار

راه دیگه ای واسه اندازه گیری سطح کتون خون یه بررسی تنفسه.
این نمایشگر استون، یکی از سه کتون اصلی موجود در خون شما درزمان کتوزیسه.
این به شما یه ایده از سطح کتون بدن میده چون استون وقتی که در کتوز تغذیه ای قرار داره بدن رو ترک می کنه.
به کار گیری آنالایزر استون نفس به اندازه کافی دقیقه با اینکه دقیق تر از راه مانیتورینگ خونه.
یکی دیگه از روشای خوب واسه اندازه گیری حضور کتونا در ادرار به صورت روزانه با نوار نشانگرهای خاصه.
اینا اندازه گیری کتون رو از راه ادرار اندازه گیری می کنن و می تونن یه روش سریع و ارزون واسه آزمایش اندازه کتون خون در هر روز باشن. با این حال، اونا بسیار قابل اعتماد نیستن.

5. سرکوب اشتها

در خیلی از آدما به دنبال رژیم غذایی کتوژنیک گرسنگی کم میشه.
دلایل این که این اتفاق میفته هنوز مورد تحقیق نیستش.
با این حال، پیشنهاد شده که این کاهش گرسنگی ممکنه به دلیل افزایش پروتئین و سبزیجات همراه با تغییرات در هورمونهای گرسنگی بدن شما باشه.
خود کتونا هم ممکنه بر مغز شما تاثیر بذارن تا اشتها رو کم کنه.

6. افزایش دقیق شدن و فوکوس کردن وانرژی

افراد بیشتر هنگام شروع رژیم غذایی کم کربوهیدرات، تیرگی مغز، خستگی و احساس مریضی رو گزارش میدن. این "آنفولانزای کربوهیدرات کم" یا "آنفلوانزای کتو" نامیده می شه. با این حال، رژیم غذایی کتوژنیک دراز مدت بیشتر در برابر افزایش دقیق شدن و فوکوس کردن وانرژی قرار می گیرن.
وقتی که یه رژیم کم کربوهیدرات رو شروع می کنین بدن شما باید به جای کربوهیدراتها به سوختن چربی بیشتری آداپته شه.
وقتی که به کتوز می رسید بخش بزرگی از مغز شروع به سوزوندن کتونا به جای گلوکز می کنه. این ممکنه چند روز یا چند هفته طول بکشه تا این کار به درستی شروع شه.
کتونا یه منبع سوخت بسیار قوی واسه مغز شمان. اونا حتی در محیط پزشکی واسه درمان بیماریا و شرایط مغز مانند ضربه مغزی و از دست دادن حافظه آزمایش شدن.
پس، تعجبی نداره که رژیمای غذایی کتوژنیک در دراز مدت بیشتر وضوح بیشتری داشته و کارکرد مغز رو بهتر کنه.
حذف کربوهیدراتا هم اینکه می تونه کنترل و اثبات سطح قند خون رو بکنه. این ممکنه دقیق شدن و فوکوس کردن وبهبود کارکرد مغز رو بیشتر زیاد کنه.

7. خستگی کوتاه مدت

سوئیچ اولیه واسه رژیم غذایی کتوژنیک می تونه یکی از بزرگترین مسائل مربوط به رژیمای نوین باشه. مشکلات شناخته شده اون می تونه شامل ضعف و خستگی باشه.
این بیشتر باعث می شه افراد قبل اینکه به کتوز کامل برسن و خیلی از امتیازات دراز مدت رو بدست بیارن رژیم غذایی رو ترک کنن.
این مشکلات جانبی طبیعی هستن. پس از چند دهه در حال اجرا روی یه سیستم سوخت سنگین، بدن شما مجبوره با یه سیستم متفاوت موافق شه.
همونطور که توقع داشتین این سوئیچ یه شبه اتفاق نمی افته. قبل اینکه کتوز کامل داشته باشین کلا 7-30 روز زمان لازمه.
واسه کاهش خستگی در طول این سوئیچ، ممکنه بخواین مکملای الکترولیتی استفاده کنین.
الکترولیتها بیشتر به دلیل کاهش سریع حجم آب بدن و حذف مواد غذایی فرآوری شده که ممکنه شامل نمک اضافه باشن، از دست می رن.
هنگام اضافه کردن این مکملا، تلاش کنین 2000-4000 میلی گرم سدیم، 1000 میلی گرم پتاسیم و 300 میلی گرم منیزیم در روز دریافت کنین.

8. در کوتاه مدت کارکرد کم میشه

همونطور که در بالا ذکر شد حذف کربوهیدراتا می تونه در اول خستگی عمومی رو به وجود آورد. این شامل کاهش اولیه در کارکرد ورزشی می شه.
این بیشترً به دلیل کم شدن اندازه ذخایر گلیکوژن عضلانی شما هستش که منبع اصلی و مؤثر سوخت واسه تموم شکلای جور واجور تمرینات شدیده.
پس از چندین هفته، خیلی از رژیم گیرندگان کتوژنیک، گزارش میدن که کارکرد اونا به حالت عادی برگشته. در بعضی از شکلای جور واجور ورزش و حوادث فوق العاده استقامتی، یه رژیم غذایی کتونی می تونه به درد بخور باشه.
علاوه بر این، امتیازات بیشتری هم هست در درجه اول توانایی سوختن چربی در طول ورزش بیشتر زیاد می شه.
یه مطالعه مشهور نشون داد که ورزشکاران که به یه رژیم کتوژنیک تغییر کرده بودن در مقایسه با ورزشکاران که این رژیم رو ندیده بودن تا 230 درصد چربی بیشتری مصرف می کردن.
در حالی که بعیده که رژیم کتوژنیک بتونه کارکرد بالاتری رو واسه ورزشکاران زبده جفت و جور کنه وقتی که شما آداپته به چربی میشین باید به ورزش و ورزشهای تفریحی راضی باشین.

9. مسائل گوارش

یه رژیم کتوژنیک کلا تغییرات کلی ای در شکلای جور واجور غذاهایی که می خورید رو شامل می شه.
مسائل مربوط به گوارش مانند یبوست و اسهال، در اول مشکلات جانبی شایع هستن.
بعضی از این مسائل پس از گذروندن دوره باید از بین برن اما ممکنه مهم باشه که به غذاهای مختلفی که ممکنه دلیل مسائل گوارش شه به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.
هم اینکه مطمئن شین که مقدار خیلی از سبزیجات سالم با کربوهیدرات پایین با مقدار زیادی فیبر می خورید.
مهمتر از همه، اشتباه در خوردن یه رژیم غذایی که تنوع نداشته باشه رو انجام ندین. این کار ممکنه خطر دچار شدن به مشکلات گوارشی و کمبود مواد مغذی رو زیاد کنه.

10. بی خوابی

یکی از مسائل مهم واسه خیلی از افراد دارای رژیم کتوژنیک خوابه به خصوص وقتی که اونا واسه اولین بار رژیم غذایی خود رو تغییر بدن.
خیلی از افراد موقع شب هنگام دچار شدن به بی خوابی یا بیدار شدن از خواب بیدار می شن.
با این حال، این معمولاً در عرض چند هفته بهبود پیدا میکنه.
خیلی از افراد دارای رژیمای غذایی کتوژنیک درازمدت ادعا می کنن که بعد از آداپته شدن به رژیم کتوژنیک خواب اونا بهتر شده.

واسه دریافت رژیم لاغری کلیک کنین

.

منبع : foodregime.com


0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *