10 عامل که باعث مریضی و بی حوصلگی میشه

10 عامل که باعث مریضی و بی حوصلگی میشه

۱۰ عامل که باعث مریضی و بی حوصلگی میشه

بیماریها, دانستنیهای پزشکی, گیاهان دارویی

ارسال دیدگاه
7,771 بازدید

به طور حتم شمام روزا و لحظاتی رو تجربه کردین که خیلی سرحال نبوده و احساس مریضی، خواب آلودگی و بی حوصلگی می کردین. تا حالا از خودتون پرسیده اید که کدوم عوامل اینجور احساسی رو ایجاد می کنن؟

 

 

۱. عادت بد غذایی

عادت بد غذایی علاوه بر اینکه می تونه حالاتی مانند تهوع و درد در شکم رو بسازه، بر حالات روانی ما هم تاثیر میذاره و حالاتی مانند تحریک پذیری، نوسانات خلقی، نبود تمرکز، خشونت، عصبانیت یا بیش فعالی رو بسازه. اگه از نوسانات خلقی رنج می برید، غذاهایی رو که در طول روز مصرف می کنین یادداشت کنین تا رابطه بین غذاهای مصرف شده و نوسانات خلقی خود رو کشف کنین.

 

۲. چیدمان خونه

اگه می خواین سرحال تر و خوشحال تر باشین چیدمان خونه رو عوض کنین چون محیط دور و بر تاثیری عمیق بر روحیات ما داره. مثلا رنگ قرمز می تونه افراد رو تحریک پذیر و عصبی کنه، در حالی که زرد ایجادکننده شادی و آبی ایجادکننده آرامشه. تحقیقات هم اینکه نشون میده که به کار گیری تصاویر آرامش بخش –مثلا مناظر دلپذیر بر روحیات ما تاثیری مثبت داشته و استرس و پریشونی رو کم می کنه.

 

۳. ترفیع گرفتن

بیشتر ما رویای ترفیع گرفتن در محل کار رو در سر می پرورانیم، اما واقعیت آنقدرها هم که فکر می کنیم امیدبخش نیس. محققان دانشگاه وارویک به این نتیجه رسیدن که وقتی کارمندی ترفیع میگیره، اندازه استرس و فشار ذهنی ای که بر اون وارد می شه زیاد شده و سلامت ذهنی اون به خطر میفته.

 

۴. چراغ کنار تخت

اگه مرتبا هنگام تماشای تلویزیون یا هنگام مطالعه خوابتون می بره، مراقب تاثیر این بر اعصاب و روان خود در روز بعد باشین. تحقیقات تلاش می کنن که نور در شب می تونه مانعی واسه تولید ملاتونین – هورمونی که بر اخلاق آدم اثر میذاره بشه. ملاتونین فقط در تاریکی تولید می شه پس تلاش کنین در منزل خود از پردهای کلفت استفاده کرده و هنگام خواب همه چراغا رو خاموش کنین.

 

۵. کمبود مواد مغذی

عوامل زیادی وجود دارن که می تونن به افسردگی منجر شن، ولی در عین حال رژیم غذایی هم می تونه علایم افسردگی رو بهتر یا بدتر کنه. کمبود ویتامین D، ویتامین B و اسیدهای چرب امگا ۳ می تونه به احساس افسردگی و پریشونی منجر شه. پس تلاش کنین این مواد مغذی رو حتما در رژیم غذایی روسانه خود بذارین.

 

۶. دوستان

مکنه تصور کنین که وقت گذرانی با دوستان راهی مناسب واسه سرحال شدنه، با این حال همه چیز به روحیات اونا وابسته. به نظر محققان احساسات ما (خواه مثبت و خواه منفی) مسری هستن و بیشتر بدون اینکه بدونیم از شخصی به شخص دیگه انتقال پیدا میکنن. باحال اینکه حتی بعضی وقتا بدون اینکه دوستان رو ببینیم تحت تاثیر اخلاق اونا قرار می گیریم. مثلا تو یه تحقیق مشخص شد که کاربراین فیس بوک می تونن تا مدت ۳ روز تحت تاثیر بقیه کاربران قرار دارا باشن.

 

۷. دیر خوابیدن

خیلی از ما میدونیم که کمبود خواب موجب مریضی و بی حوصلگی می شه، با این حال از نظر محققان زمان خواب به اندازه اندازه خواب مهمه. کسائی که دیر به تختخواب می رن حتی اگه زیاد بخوابن، در برابر افسردگی قرار دارن. پس تلاش کنین شبا زود بخوابین و البته خواب کافی داشته باشین.

 

۸. قرصای ضدبارداری

محققان می گن زنائی که از قرصای ضدبارداری استفاده می کنن دو برابر بیشتر از بقیه زنان در خطر افسردگی قرار دارن. این قرصا در بعضی زنان حالاتی مانند نوسانات خلقی و کاهش میل جنسی رو هم بوجود میاره.

 

۹. سیگار

هممون آگاه هستیم که سیگار خطر دچار شدن به سرطان، بیماریای قلبی و پیری زودرس رو زیاد می کنه. اما جالبه بدونین که سیگار بر سلامت روان افراد نیر تاثیر سوء داره. محققان نیوزلندی تو یه تحقیق بزرگ به این نتیجه رسیدن که افراد سیگاری و معتادین به نیکوتین بیشتر از بقیه در برابر افسردگی قرار دارن.

 

۱۰. آفتاب

در روزای تاریک زمستون احتمال دچار شدن به مشکل عاطفی فصلی هست، ولی می دونستین که آفتاب هم می تونه افراد رو کسل و دپرس کنه؟ با اینکه مشکل عاطفی تابستونی تنها بر ۱ درصد افراد تاثیر داره، ولی مشکلات اون جدی و شامل بی خوابی، کاهش اشتها و افسردگی هستن.

به نقل از باشگاه خبرنگاران

۱۰عامل که باعث مریضی وبی حوصلگی میشه

به طور حتم شمام روزا و لحظاتی رو تجربه کردین که خیلی سرحال نبوده و احساس مریضی، خواب آلودگی و بی حوصلگی می کردین. تا حالا از خودتون پرسیده اید که کدوم عوامل اینجور احساسی رو ایجاد می کنن؟

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ،

۱. عادت بد غذایی

عادت بد غذایی علاوه بر اینکه می تونه حالاتی مانند تهوع و درد در شکم رو بسازه، بر حالات روانی ما هم تاثیر میذاره و حالاتی مانند تحریک پذیری، نوسانات خلقی، نبود تمرکز، خشونت، عصبانیت یا بیش فعالی رو بسازه. اگه از نوسانات خلقی رنج می برید، غذاهایی رو که در طول روز مصرف می کنین یادداشت کنین تا رابطه بین غذاهای مصرف شده و نوسانات خلقی خود رو کشف کنین.

۲. چیدمان خونه

اگه می خواین سرحال تر و خوشحال تر باشین چیدمان خونه رو عوض کنین چون محیط دور و بر تاثیری عمیق بر روحیات ما داره. مثلا رنگ قرمز می تونه افراد رو تحریک پذیر و عصبی کنه، در حالی که زرد ایجادکننده شادی و آبی ایجادکننده آرامشه. تحقیقات هم اینکه نشون میده که به کار گیری تصاویر آرامش بخش –مثلا مناظر دلپذیر بر روحیات ما تاثیری مثبت داشته و استرس و پریشونی رو کم می کنه.

۳. ترفیع گرفتن

بیشتر ما رویای ترفیع گرفتن در محل کار رو در سر می پرورانیم، اما واقعیت آنقدرها هم که فکر می کنیم امیدبخش نیس. محققان دانشگاه وارویک به این نتیجه رسیدن که وقتی کارمندی ترفیع میگیره، اندازه استرس و فشار ذهنی ای که بر اون وارد می شه زیاد شده و سلامت ذهنی اون به خطر میفته.

۴. چراغ کنار تخت

اگه مرتبا هنگام تماشای تلویزیون یا هنگام مطالعه خوابتون می بره، مراقب تاثیر این بر اعصاب و روان خود در روز بعد باشین. تحقیقات تلاش می کنن که نور در شب می تونه مانعی واسه تولید ملاتونین – هورمونی که بر اخلاق آدم اثر میذاره بشه. ملاتونین فقط در تاریکی تولید می شه پس تلاش کنین در منزل خود از پردهای کلفت استفاده کرده و هنگام خواب همه چراغا رو خاموش کنین.

۵. کمبود مواد مغذی

عوامل زیادی وجود دارن که می تونن به افسردگی منجر شن، ولی در عین حال رژیم غذایی هم می تونه علایم افسردگی رو بهتر یا بدتر کنه. کمبود ویتامین D، ویتامین B و اسیدهای چرب امگا ۳ می تونه به احساس افسردگی و پریشونی منجر شه. پس تلاش کنین این مواد مغذی رو حتما در رژیم غذایی روسانه خود بذارین.

۶. دوستان

مکنه تصور کنین که وقت گذرانی با دوستان راهی مناسب واسه سرحال شدنه، با این حال همه چیز به روحیات اونا وابسته. به نظر محققان احساسات ما (خواه مثبت و خواه منفی) مسری هستن و بیشتر بدون اینکه بدونیم از شخصی به شخص دیگه انتقال پیدا میکنن. باحال اینکه حتی بعضی وقتا بدون اینکه دوستان رو ببینیم تحت تاثیر اخلاق اونا قرار می گیریم. مثلا تو یه تحقیق مشخص شد که کاربراین فیس بوک می تونن تا مدت ۳ روز تحت تاثیر بقیه کاربران قرار دارا باشن.

۷. دیر خوابیدن

خیلی از ما میدونیم که کمبود خواب موجب مریضی و بی حوصلگی می شه، با این حال از نظر محققان زمان خواب به اندازه اندازه خواب مهمه. کسائی که دیر به تختخواب می رن حتی اگه زیاد بخوابن، در برابر افسردگی قرار دارن. پس تلاش کنین شبا زود بخوابین و البته خواب کافی داشته باشین.

۸. قرصای ضدبارداری

محققان می گن زنائی که از قرصای ضدبارداری استفاده می کنن دو برابر بیشتر از بقیه زنان در خطر افسردگی قرار دارن. این قرصا در بعضی زنان حالاتی مانند نوسانات خلقی و کاهش میل جنسی رو هم بوجود میاره.

۹. سیگار

هممون آگاه هستیم که سیگار خطر دچار شدن به سرطان، بیماریای قلبی و پیری زودرس رو زیاد می کنه. اما جالبه بدونین که سیگار بر سلامت روان افراد نیر تاثیر سوء داره. محققان نیوزلندی تو یه تحقیق بزرگ به این نتیجه رسیدن که افراد سیگاری و معتادین به نیکوتین بیشتر از بقیه در برابر افسردگی قرار دارن.

۱۰. آفتاب

در روزای تاریک زمستون احتمال دچار شدن به مشکل عاطفی فصلی هست، ولی می دونستین که آفتاب هم می تونه افراد رو کسل و دپرس کنه؟ با اینکه مشکل عاطفی تابستونی تنها بر ۱ درصد افراد تاثیر داره، ولی مشکلات اون جدی و شامل بی خوابی، کاهش اشتها و افسردگی هستن.

.

منبع :


0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *