10 عامل باورنکردنی کم آبی در بدن

بدن ما از 60 درصد آب تشکیل شده و وقتی که این اندازه کم شه اثر منفی روی سلامت کل بدن داره؛ یعنی اینکه انرژی، ضعیف شده و تمرکز از دست میره.

 

دلایل زیادی واسه دهیدراته شدن یا همون کم آبی بدن هست مانند قرار گرفتن دراز مدت در آفتاب، ورزش زیاد و غیراصولی و نخوردن آب کافی؛ اما علاوه بر اینا عوامل دیگری هم در این مشکل موثر ان که بیشتر ندیده گرفته می شن. با ما باشین تا با این دلایل ناآشنا آشنا شید.

 

 

1- نوشیدن زیاد قهوه

وقتی که مصرف کافئین روزانه بیشتر از 225 میلی گرم شه (برابر دو فنجون) در این صورت قهوه یه دیورتیک (ادرارآور) واقعی می شه؛ یعنی اینکه آب بدن رو نابود می کنه و در این صورت خطر کم آبی زیاد می شه. اگه جزو قهوه خورهای قهار هستین بهتره قبل، بین و بعد از نوشیدن قهوه آب هم بخورین. چون معمولاً آدمایی که زیاد قهوه می خورن از مصرف آب غافل می شن. متأسفانه با نوشیدن آب کم و مصرف قهوه زیاد بدن بیشتر از قبل در برابر کم آبی قرار میگیره. اگه قهوه زیاد می خورین آب رو یادتون نره.

 

2- استرس

وقتی که خدای نکرده استرس به جانتون میفته، غدد فوق کلیوی تحریک شده و با ترشح بیشتر تلاش می کنه هورمونای استرس رو کنترل کنه. اگه به طور مرتب از نظر جسمی و روحی تحت استرس و فشار هستین باید بدونین که این غدد انرژی تون رو تحلیل میدن و خوب به وظایف خود عمل نمی کنن که این مسئله باعث مشکل غدد فوق کلیوی می شه. هر چی غدد فوق کلیوی خسته باشن و بی رمق کار کنن خطر کم آبی و دهیدراته شدن بدن بالا میره.

در حفظ آب و بروز احساس تشنگی از دست میده. به خاطر همین امکان کم آبی

بدن در این دوره زیاده

نوشیدن منظم آب یه روش کوتاه مدت واسه حل مشکله اما مشکلتون رو به طور ریشه ای برطرف نمی کنه. بهتره یادتون باشه که چیجوری با آرامش زندگی کنین و استرس هاتون رو کنترل کنین وگرنه همین استرسا و فشارهای روحی بدنتون رو به بیابان تبدیل می کنن.

 

3- عادت ماهیانه خانوما

خانوما با شروع عادت ماهیانه خود باید اندازه مصرف آب رو بیشتر کنن حتی اگه احساس تشنگی نداشته باشن. به خاطر اینکه استروژن و پروژسترون روی اندازه آب بدن اثر می گذره. به خاطر همین لازمه که آب بیشتری بخورین. یادتون باشه که خانوما در این دوره خون خیلی از دست میدن که در نتیجه منتهی به دفع مایعات بیشتری از بدن دفع می شه. اگه خونریزی تون زیاده حتماً به دکتر مراجعه کنین.

4- رژیمای غذایی کم گلوسید

کربوهیدراتا در بدن با مایعات ذخیره می شن. اگه اندازه کربوهیدراتا رو از برنامه غذایی تون حذف کرده و یا اندازه اونا رو کم کنین باید بدونین که همزمان اندازه آب دریافتی تون رو هم کاهش دادین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین از اونجایی که کربوهیدراتا مانند جودوسر، پاستاها و برنج قهوه ای و چیزای دیگه ای به جز اینا، موقع طبخ، آب به خود جذب می کنن به خاطر همین مصرف اونا هم اندازه آب بدن رو بالا می بره؛ اما با حذف این مواد غذایی احتمال داره که اندازه مایعات دریافتی و لازم بدنتون هم کاهش پیدا کنه.

 

5- دیابت

آدمایی که دچار دیابت هستن به خصوص آدمایی که هنوز نمی دونن به این مریضی گرفتار شدن بیشتر در خطر دهیدراته شدن یا همون کم آبی بدن قرار دارن. وقتی که اندازه قند خون بالا میره بدن تلاش می کنه از راه ادرار از شر گلوکز زیاد خلاص شه. در نتیجه به هر اندازه که فرد به دست شویی میره احتمال کم آبی بدنش هم بیشتر می شه. اگه دفع ادرارتون زیاده و احساس تشنگی زیادی می کنین حتماً به دکتر مراجعه کنین و اندازه قند خونتون رو مورد بررسی بذارین.

 

6- مصرف بعضی از داروها

اگه داروی خاصی مصرف می کنین حتماً در مورد مشکلات جانبی اونا هم اطلاعاتی به دست بیارین حتی اگه به وسیله دکتر تجویز شده باشه. به خاطر اینکه بیشتر داروها مانند داروهای ضد فشارخون مانند دیورتیک (ادرارآور) عمل می کنن. اگه در دفترچه راهنمای داروی مصرفی تون اسهال و استفراغ دیده میشه باید بدونین که احتمال دهیدراته شدن بدنتون بیشتره. در این صورت لازمه که مصرف مایعات رو زیاد کنین.

با نوشیدن آب کم و مصرف قهوه زیاد بدن بیشتر از قبل در برابر کم آبی قرار میگیره. اگه قهوه زیاد می خورین آب رو یادتون نره

7- سندرم روده ی تحریک پذیر

سندرم روده های تحریک پذیر که با اسهال و حالت تهوع همراه س هم بدن رو در برابر کم آبی قرار میده. به خصوص که این افراد مجبور هستن بعضی از مواد غذایی رو از برنامه غذایی خود حذف کنن که خود این مسئله هم می تونه بدن رو بیابانی کنه. اگه خدای نکرده دچار این مشکل هستین مصرف مایعات رو زیاد کنین.

 

8- بارداری

از وقتی که باردار شدین احساس نفخ و سنگینی می کنین؟ شایدً به خاطر اینه که بدنتون واسه اینکه دچار کم آبی نشه با مسئله احتباس آب مواجه شده؛ یعنی اینکه آب در بافت هاتون حبس شده. در طول بارداری، حجم خون بدن مانند ضربان قلب زیاد شده و به خاطر همین نیاز به مایعات هم بیشتر می شه. البته یادتون نره که بدن شما در این دوره به دلیل حالت تهوع و استفراغ آب بیشتری از دست داده و در نتیجه امکان بی آبی بیشتره. پیشنهاد می کنیم در طول دوره بارداری به اندازه کافی آب و مایعات به درد بخور بخورین تا بدنتون دچار کم آبی نشه. اگه حالت تهوع تون زیاده حتماً با پزشکتون مشورت کنین.

9- پیری

آدمایی که پا به سن می ذارن باید بدونن که با گذشت زمان بدن کارایی خود رو در حفظ آب و بروز احساس تشنگی از دست میده. به خاطر همین امکان کم آبی بدن در این دوره زیاده. کاری به این نداشته باشین که تشنه تون هست یا نه! به طور مرتب آب و مایعات استفاده کنین. پیشنهاد می کنیم همیشه یه بطری آب کنار دستتون و یا داخل کیفتون داشته باشین و به طور مرتب گلویی تازه کنین.

 

10- مصرف الکل

الکل باعث کم آبی بدن می شه. به خاطر اینکه خاصیت دیورتیک داره یعنی ادرارآوره. باید بدونین که اثر الکل در بی آب کردن بدن آنی نیس و فرد اصلاً متوجه این موضوع نمی شه؛ یعنی به سرعت احساس تشنگی و خستگی نمی کنه بلکه به مرور دچار این مشکلات می شه.

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • مصرف هندوانه عامل چاقی در اونا هستش؟
  • مصرف کیوی تضمین کننده سلامت و عامل پیشگیری از سرطان

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *