بیماریای قلبی و سکته مغزی دومین و سومین دلیل مرگ و میر عادی در کشوری مانند کاناداست. البته این آمارها مخصوص کشور کانادا نیس و هرساله در سرتاسر جهان، میلیونا نفر در اثر این بیماریای جون خود رو از دست میدن. البته می شه با در پیش گرفتن عادتای سالم و ترک عادتای نادرست سلامت قلب رو حفظ  کرد. در این مطلب 10 عادت نادرستی رو که سلامت این گنجینه مهم رو با خطر مواجه می کنه میگیم. لطفا با ما همراه باشین.

نخ دندون نمی کشید
یافته های پژوهشای گذشته نشون میده آدمایی که از بیماریای مربوط به لثه رنج می برن، بیشتر در خطر بیماریای قلبی قرار می گیرن.

در واقع باکتریای به وجود اومده به وسیله بیماریای لثه به بقیه اعضای بدن هم راه پیدا کرده و باعث بروز التهاب در رگای خونی می شن.

در نتیجه محققان پیشنهاد می کنن که علاوه بر مسواک زدن دندانا، از نخ دندون هم استفاده کنین و در حفظ بهداشت دهن و دندون خود جدی باشین.

 

 

مثل نقل و نبات بروفن می خورید
درسته که مصرف داروهای مسکن مانند ایبوپروفن شما رو از سردرد و دردهای دیگه رها می کنه، اما بهتره حواستون به مشکلات این داروها هم باشه.

آدمایی که خیلی ایبوپروفن مصرف می کنن بیشتر در برابر سکته قلبی، سکته مغزی و تشکیل لختهای خونی قرار می گیرن.

 

 

سیگار می کشید
توضیح واضحاته که بخوایم از مضرات مصرف دخانیات صحبت کنیم.

سیگار باعث بسته شدن رگای خونی می شه، خطر تشکیل لختهای خونی رو بالا می بره و اندازه اکسیژن حمل شده در خون رو کاهش و عوضش فشار خون رو زیاد می کنه.

باید بدونین که اگه به مدت یه سال سیگار مصرف نشه، خطر مرگ و میر به وجود اومده به وسیله بیماریای قلبی عروقی به نصف کم میشه.

خواهش می کنیم هر چی زودتر واسه ترک سیگار دست به کار شین و در صورت ضرورت از یه متخصص در این مورد کمک بخواین.

 

خر و پف می کنین
خر و پف کردن می تونه نشون دهنده آپنه خواب باشه، یعنی اینکه راه تنفسی در طول خواب به مدت چند دقیقه بسته می شه.

اگه خر و پف در اثر مشکل آپنه خواب باشه، خطر دچار شدن به افزایش فشار خون و در آخر بیماریای قلبی عروقی بالا میره.

 

ورزش نمی کنین
یکی از عوامل اصلی دچار شدن به بیماریای قلبی عروقی بی تحرکی و خونه نشینیه.

واسه ارتقای سلامت قلب تون پیشنهاد می شه که روزانه به مدت 30 تا 60 دقیقه ورزش کنین.

به جای آسانسور از پله ها استفاده کنین، یه ایستگاه مونده به منزل یا محل کارتون از اتومبیل پیاده شده و بقیه راه رو پیاده برید.

بعد از غذا 15 دقیقه پیاده روی کنین. به نظر کارشناسان لازمه که روزانه ده هزار قدم راه برید تا سالم بمونین.

 

به تغذیه تون اهمیت نمی دین
واسه داشتن قلبی سالم باید تغذیه ای سالم داشته باشین. روزانه به اندازه کافی میوه و سبزیجات میل می کنین؟

به نظر کارشناسان روزانه باید پنج واحد میوه و سبزیجات استفاده کنین. این مواد غذایی پر از ویتامینا و مواد معدنی هستن که سلامت قلب و رگای خونی رو پیشرفت میدن.

علاوه بر این میوه ها و سبزیجات منابع خوب فیبرهای غذایی و آنتی اکسیدان ها هستن که از انسداد رگ های خونی پیشگیری می کنن.
تلاش کنین واسه آشپزی وقت بذارین. غذاهای سالم و جور واجور جفت و جور کنین.
نصف بشقاب تون رو به سبزیجات اختصاص بدین.

 

صبحونه نمی خورید
نخوردن صبحونه علاوه بر اینکه شما رو انرژی لازم واسه شروع یه روز خوب محروم می کنه، بلکه باعث می شه که در وعده های غذایی دیگه کالری بیشتری دریافت کنین.

یافته های پژوهشی که در دانشگاه هاروارد انجام شده نشون میده که این مسئله خطر بروز انفارکتوس (سکته قلبی) رو به اندازه 55 درصد زیاد می کنه.

 

چربیای ترانس مصرف می کنین
چربیای ترانس یکی از عوامل مضر به قلبه. این چربیا در موادغذایی تصفیه شده مانند هله هوله ها، مافینا، بیسکوییتا و چیزای دیگه ای به جز اینا هست.

تولیدکنندگان این اجناس غذایی واسه خوش طعم کردن اجناس خود و افزایش تاریخ مصرف اونا از چربیای ترانس استفاده می کنن.

باید بدونین که مصرف این چربیا باعث افزایش اندازه کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب خون می شه. در نتیجه خطر بروز بیماریای قلبی عروقی بالا میره.

پیشنهاد می کنیم تا حد امکان از مصرف مواد غذایی تصفیه شده و آماده دوری کنین.
قبل از خرید مواد غذایی ترکیبات اونو با دقت بخونین و از خرید کالاهایی که شامل چربیای ترانس هستن دوری کنین.
به جای این هله هوله ها آجیل بخورین. البته در مصرف هیچ نوع ماده غذایی نباید زیاده روی کنین، حتی اگه به درد بخور باشه.

 

استرس دارین
یکی از عواملی که به سختی کنترل می شه، استرسه. بدیش اینه استرس اثرات مضری روی قلب داره.

استرس باعث افزایش خطر فشار خون، افزایش کلسترول خون و سفت شدن رگای خونی می شه. در نتیجه کنترل استرس از اهمیت بالایی برخورداره.

قبل از هر چیزی اصل استرس رو شناسایی کنین. بعد تلاش تون رو واسه کنترل و حفظ آرامش تون انجام بدین.

ورزش، مطالعه، یوگا و چیزای دیگه ای به جز اینا جزو روشای حفظ آرامش و کنترل استرس هستن. پیشنهاد می کنیم روزانه چند دقیقه وقت رو فقط به خودتون اختصاص بدین و فقط به آرامش تون فکر کنین.

 

ساعت کاری مشخصی ندارین
یافته های پژوهشی که محققان Western University انجام دادن، نشون میده آدمایی که ساعت کاری مشخص و منظمی ندارن، به اندازه 23 درصد بیشتر در برابر آنفارکتوس قرار می گیرن.

ساعات کاری غیرعادی و غیر منظم باعث ایجاد مشکل در ضربان قلب می شه و در آخر به سلامت قلب آسیب می زنه. 

فاطمه مهدی پور

بخش سلامت تبیان

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

  • مطالب در رابطه

0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *