10 عادت غذایی کم خونی آور

از زیاده روی در نوشیدن چای و قهوه تا کوتاهی در خوردن جگر

کم خونی فقر آهن از شایع ترین کم خونی هاست. براساس جدیدترین بررسیا، مشخص شده 20 درصد خانوما، 50 درصد خانومای باردار و 3 درصد آقایون به اندازه کافی آهن دریافت نمی کنن و همین امر باعث می شه کم خونی به وجود اومده به وسیله کمبود این ماده معدنی در اونا بروز کنه…

البته بودن در سنین رشد، دچار شدن به مریضیایی مانند کرون و سلیاک و خون ریزیای تکراری از عواملی هستن که زمینه بروز این مشکل رو جفت و جور می کنن اما عادتای غلط غذایی هم شرایط رو واسه دچار شدن به این مریضی جفت و جور می کنن و این درست همون چیزیه که در این مطلب می خوایم به اون بپردازیم.

1. نوشیدن چای و قهوه:

مطالعه ها نشون دادن نوشیدنیایی مانند چای و قهوه ترکیبای فنولیک دارن که مانع جذب آهن در دستگاه گوارش می شن.

هم اینکه، در چای ترکیب دیگری به نام تانن هست که جذب این ماده معدنی رو به اندازه قابل توجه ای کم می کنه. به خاطر این پیشنهاد می شه بدون این دست اون دست کردن بعد از خوردن مواد غذایی شامل آهن یا وعده غذایی اصلی، این نوشیدنیا رو میل نکنین.

 

2.زیاده روی در مصرف لبنیات:

حتماً با خوندن این عنوان تعجب می کنین اما واقعیت اون هستش که کلسیم موجود در مواد غذایی مانند شیر، ماست، دوغ و پنیر وقتی با منابع غذایی شامل آهن همراه شن، هنگام جذب با آهن موجود رقابت می کنن و جذب این ماده معدنی رو به کمترین حد ممکن ممکن می رسونن، پس بهتره مواد غذایی ای مانند ماست و دوغ رو که بیشتر در کنار غذا سرو می شن، با غذاهای گوشتی ای مثل کباب که

منبع : tebyan.net


0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *