10 عادت خوب واسه سلامت قلب همه اعضای خونواده

قلب گنجینه عشقه. عشق به خدا، به پدر، به مادر، به زن، به شوهر، به بچه ها، به آبجی و داداش و به همه آدمایی که می شناسیم و حتی نمی شناسیم.

باید قلبتون سالم باشه تا بتونین خوب زندگی کنین و عشق بدین و عشق بگیرین. باید قلبتون سالم باشه تا زندگی به کامتون باشه و رابطه اعضای خونواده محکم تر و صمیمی تر باشه. وقتی قلب همه اعضای خونواده از بچه ها گرفته تا بابابزرگا و مادربزرگا سالم باشه خیال همه راحته و بساط عاشقی به راه. باید سبک زندگی تون سالم باشه تا بچه ها هم یاد بگیرن و همون سبک رو ادامه. اگه می خواین تماشاگر این باشین که بچه ها و اعضای خونواده تون در سلامت کامل رشد و زندگی می کنن باید بعضی از عادتا رو کنار بذارین و عادتای خوب رو وارد زندگی تون کنین.

 

الگوی خوبی واسه بچه ها باشین

وقتی که می ببینن بچتون بیشتر ساعات روز رو در خونه و مقابل تلویزیون یا کامپیوتر می گذرونه و یا عشق فست فود و هله هوله س، نقشتون پررنگ تر می شه. باید بدونین که این عادتا خطر دچار شدن به دیابت و چاقی کودکان رو بالا می بره. به خاطر همین هم باید یه الگوی خوب واسه بچه هاتون باشین. خودتون ورزش کنین و غذاهای سالم در برنامه غذایی تون بذارین تا بچه ها هم از شما یاد بگیرن. در این صورت هم خودتون رو از خطر دچار شدن به مریضیای قلبی نجات دادین و هم به بچه هاتون می آموزید تا فعال تر باشن و تغذیه سالمی در پیش بگیرن.

 

همه افراد خونواده دور سفره

میدونیم که گرفتاری زیاد شده چاره ای ندارین چند شیفت کار کنین. اما دور هم غذا خوردن هم یکی از کارای واجب روزانه س. سرپا غذا خوردن، بلعیدن یه ساندویچ در نزدیک ترین فست فود محل کار یا زندگی تون، سیر کردن شکم با غذاهای ناسالم به سلامت قلبتون آسیب می زنه. واسه با هم بودن و با هم غذا خوردن وقت بذارین. در این صورت بچه ها یاد می گیرن به کانون خونواده احترام بذارن و غذاهای سالم تری بخورند. علاوه بر این وقتی رو پیدا می کنین که در کنار اعضای خونواده باشین و از حال هم بیشتر خبردار شید که خود این مسئله هم به سلامت قلب و روحتون کمک می کنه. اینکه تنها نیستین و هستن کسائی که دوستتون دارن و شمام اونا رو دوست دارین.

در حالت عادی بی تحرکی، استرس، هله هوله، غذاهای چرب، فست فودها

و غذاهای ناسالم دیگه رو کنار بذارین. میوه و سبزیجات زیادی وارد برنامه غذایی تون بکنین. غم و غصه رو از خود و خونواده تون دور کنین و با قلبی سالم

و زنده لحظه ها رو زندگی کنین

خانوادگی ورزش کنین

اگه خودتون اهل ورزش باشین بچه ها و دیگر اعضای خونواده هم تشویق می شن که ورزش کنن. لازم نیس خانوادگی به باشگاه برید. از هر فرصتی واسه بازی و تفریح استفاده کنین. کوه برید. بعد از شام به پارک سر خیابون سر بزنین. قایم موشک بازی کنین. والیبال بازی کنین. بعضی وقتا با بچه ها استخر برید. بدمینتون بازی کنین و چیزای دیگه ای به جز اینا. همین بازیای ساده، هم قلبتون رو سالم تر نگه می داره و هم روابط خانوادگی رو محکم تر می کنه.

 

تلویزیون و کامپیوتر: تکنولوژی یا بلای جون؟

مطمئنا تماشای تلویزیون یا بازیای رایانه ای و چیزای دیگه ای به جز اینا جز سرگرمیای تقریبا کم خرج و راحته که بزرگ و کوچیک نمی شناسه. معمولاً لم دادن روی مبل و تماشای تلویزیون با هله هوله خوری همراه س. حالا همین پر خوری جلوی تلویزیون رو با بی تحریکی و یه جا لم دادن جمع ببندین! حاصلش می شه اضافه وزن، دور از جانتون دیابت و مریضیای قلبی عروقی. نمی بگیم تلویزیون رو روونه انباری کنین، اصلاً امکانش نیس. اما تا جایی که می تونین فعال تر باشین و جلوی تلویزیون لم ندین.

به بچه ها نشون بدین چیجوری آشپزی کنن

یکی از راه های خوب واسه وقت گذروندن در جمع خونواده آشپزی کردن دسته جمعیه. از بچه ها بخواین کمکتون کنن تا برنامه غذایی بنویسین، اونا رو در خرید مواد غذایی و آماده کردن غذا شریک کنین. در این صورته که می تونین به اونا یاد بدین تا مواد غذایی سالم تری انتخاب کنن، برچسب مواد غذایی رو بخونن و درست آشپزی کنن. احتمال اینکه این جور بچه ها در آینده آشپزهای بهتری باشن و عادتای غذایی سالم تری داشته باشن به مراتب بیشتر از بچه های دیگه س.

 

بچه ها رو با مواد غذایی تشویق نکنین

خیلی از پدر و مادرها عادت دارن به بچه ها قول بدن اگه مثلاً نمره خوبی بگیره یا بچه خوبی باشه براش بستنی، آب نبات، پشمک، پفک و چیزای دیگه ای به جز اینا می خرن. این کار رو نکنین. وقتی که به بچه ها قول هله هوله می دین یه عادت بد غذایی رو وارد زندگی اش می کنین. به جای این کار اونا رو سینما ببرین، کتاب بخرین و خلاصه اینکه اونا رو با مواد غذایی تشویق نکنین.

 

فست فود هم که می رید سالم انتخاب کنین

بعضی وقتا پیش میاد که وقت ندارین آشپزی کنین یا به هر دلیل دیگری عزمتونو جزم کردین غذای حاضری بخورین. بعضی وقتا که اشکالی نداره به شرط اینکه این کار تبدیل به عادت هر روزتون نشه. تلاش کنین غذاهای سالم تری انتخاب کنین. با سالاد شروع کنین. ساندویچ مرغ بدون پوست سفارش بدین. از خیر سیب زمینی سرخ کرده بگذرید. به جای نوشابه آب معدنی یا دوغ سفارش بدین. اگه عاشق همبرگر هستین اندازه کوچیک تر رو انتخاب کنین و از خیر دوبل برگر و چیزای دیگه ای به جز اینا بگذرید.

 

برنامه غذایی تون رو میوه و سبزی باران کنین

وقت میان وعده میوه بیارین. واسه جفت و جور غذاهای اصلی از میوه و سبزیجات فراوون استفاده کنین. اگه بچه ها در هر موقعیتی ببینن که شما خودتون میوه و سبزیجات مصرف می کنین این عادت رو واسه همیشه حفظ می کنن. مصرف میوه و سبزیجات فراوون یکی از بهترین روشای حفظ سلامت قلب خود و خونواده تونه.

معمولاً لم دادن روی مبل و تماشای تلویزیون با هله هوله خوری همراه س. حالا همین پر خوری جلوی تلویزیون رو با بی تحریکی و یه جا لم دادن جمع ببندین!

حاصلش می شه اضافه وزن، دور از جانتون دیابت و مریضیای قلبی عروقی

حجم غذایی که می خورید رو کنترل کنین

از اونجایی که در رستوران و فست فودها حجم غذایی که سرو می شه زیاده باید حواستون به اندازه غذایی که می خورید باشه. قرار نیس هر غذا و به هر میزانی که سر میز میاد رو تموم و کمال بخورین. قبل از سیر شدن کامل دست از غذا بکشین. به مغزتون مهلت بدین تا سیگنالای سیری رو بفرسته. علاوه بر این عادت کنین برچسب مواد غذایی آماده رو با دقت بخونین. به خاطر اینکه این روزا تولیدکنندگان مواد غذایی واسه اینکه طعم محصولاتشون رو بهتر کنن در به کار گیری روغن و نمک و قند کوتاهی نمی کنن. این کار رو به بچه هاتون هم یاد بدین.

 

از یه دکتر تغذیه کمک بگیرین

اگه خدای نکرده خودتون یا یکی از اعضای خونواده تون مشکل قلبی دارین و تصور می کنین که به یه برنامه و رژیم غذایی مناسب واسه سلامت نیاز دارین که به تنهایی نمی تونین از پسش بر بیایید به متخصص تغذیه مراجعه کنین. متخصص تغذیه بهتر می تونه به شما کمک کنه.

در حالت عادی بی تحرکی، استرس، هله هوله، غذاهای چرب، فست فودها و غذاهای ناسالم دیگه رو کنار بذارین. میوه و سبزیجات زیادی وارد برنامه غذایی تون بکنین. غم و غصه رو از خود و خونواده تون دور کنین و با قلبی سالم و زنده لحظه ها رو زندگی کنین. سالم و تندرست باشین.

 

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net


0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *