برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت pipaf.ir مراجعه نمایید. |
جایگاه شرکت در بازار بر حسب تغییرات در پایه مشتری، تغییرات در تقاضاهای مشتری، هزینه تحقیق و توسعه مواجه با تغییرات مورد انتظار، هزینه توسعه در بازارهای جدید و رشد و ارزش داراییهای فکری (مثل حق ثبت اختراع) شرکت
-شاخصها آمادگی شرکت در پاسخگویی به تغییرات
پروفایل سن برای نیروی کار شرکت، آموزش ارائه شده به کارکنان در ارتباط با تغییرات مورد انتظار، تعداد و منافع محصولات جدید، زمان صرف شده برای محصول جدید از مرحله تحقیق به آمادگی بازار، و گرایشها در استفاده از حق ثبت اختراعها
افزایش عملکرد مربوط به ROI مطلوب
۲-۳-۳-۳-نظارت بر داراییهای نامشهود[۹۲]
مدیریت دانش بخشی جدایی ناپذیر از مفهوم گستردهتر سرمایه فکری است. سرمایه فکری به عنوان یک مفهوم چتری، ابعاد مدیریت دانش را در بر میگیرد (شائمی برزکی،۱۳۸۴). از نظر روس و همکاران[۹۳] در دو جریان فکری میتوان سرمایه فکری را رد یابی کرد: استراتژی و اندازهگیری. از دید استراتژی تاکید بر مطالعه، ایجاد و استفاده از دانش و برقراری رابطه بین دانش و موفقیت در دانش زایی است. از بعد اندازهگیری تاکید بر ضرورت توسعه سیستمهای اطلاعات جدید، اندازهگیری اطلاعات و دادههای غیرمالی همراه با دادههای مالی است (روس و همکاران،۱۹۹۸). گاثری نیز در این زمینه سه طبقهبندی داراییهای نامشهود: ساختار خارجی، ساختار داخلی و شایستگی افراد و سه دسته شاخصهای ارزیابی: رشد و بازسازی، کارایی و ثبات را شناسایی کرده است (گاثری و پتی[۹۴]، ۲۰۰۰)، (جدول ۲-۴). سویبی نیز آن را به عنوان نظارت دارایی نامشهود توسعه داد که به عنوان یک چارچوب ارزیابی جدید با یک چشمانداز دانشی، ارزیابی کاملتری برای موفقیت سازمانی و ارزش سهامداران ارائه میدهد (سویبی،۱۹۹۷). اگرچه انتقادهایی به روشهای ارزیابی غیرمالی مانند نظارت دارایی نامشهود وارد شده است از آن جمله اینکه این مدلها بر اهداف مدیریت تمرکز دارند و برای مقصود تعیین کمیت دارایی نامشهود کافی نیستند.
جدول۲-۴: شاخصهای نظارت بر داراییهای نامشهود | |
شاخص | عوامل |
– علامتهای تجاری – همکاریهای کسب و کار -کانالهای توزیع – مشتریان – توافق نامههای اعطای مجوز – وفاداری مشتری – قرار دادهای مطلوب – نام و شهرت شرکت – توافق نامههای اعطای امتیاز |
ساختار خارجی( سرمایه مشتری) |