قابلیت شرح نتایج بر درک سودمندی از فناوری تاثیرگذار است.
درک سودمندی و سهولت استفاده از فناوری دو عامل اساسی در رضایت و پذیرش فناوری می‌باشد.
زنان درک بالاتری از سهولت استفاده از فناوری دارند.
مردان درک بالاتری در سودمندی استفاده از فناوری دارند.
رضایت استفاده از فناوری در قصد استفاده از فناوری تاثیر گذار است[۱۵].
۱-۶– توجیه ضرورت انجام طرح :
با توجه به افزایش رقابت در بازار امروز و رشد تکنولوژی، به‌کارگیری و استفاده صحیح از فناوری در روش‌های کسب‌ و ‌کار در مقابل روش‌های سنتی برای هر کسب و کاری برای بقا و حضور در بازار ضروری به نظر می‌رسد و با توجه به اشاعه فناوری RFID در محصولات و مراکز خرید نیاز به بررسی پذیرش آن به شدت احساس می‌شود.
پیشبینی می‌شود که نتایج احتمالی به دست آمده تفاوت زیادی با تحقیقات قبلی خواهد داشت. زیرا حضور این فناوری در کشور بسیار جدید است و زیرساخت‌های آن به طور مناسب شکل نگرفته است. بنابراین ضرورت دارد که آزمون مناسب برای به دست آوردن این نتایج مورد استفاده قرار بگیرد.
۱-۷– هدف از اجراء
۱-۷-۱– هدف اصلی
هدف از این تحقیق، تجزیه و تحلیل این مسئله است که فناوری نوین و تکنولوژی جدید چه مزایای برای یک خرده‌فروشی دارد و ایجاد زیرساخت یک فناوری جدید (RFID) تا چه اندازه مورد قبول کارمندان یک کسب ‌وکار است و چه عواملی بر پذیرش این فناوری در سازمان‌ها به‌خصوص خرده فروشی‌ها تاثیرگذار است. به طور خاص منظر‌های ذیل مورد بررسی قرار می گیرد: سودمند بودن فناوری و امتیازات جدید برای خرده فروشان (مانند بالا بردن احتمال کسب اطلاعات از محصولات و رفتار مصرف کننده، تسهیل در بهبود روند فروش؛ و تاثیر بر رفتار خرید مصرف کننده.)؛ عوامل موثر بر پذیرش فناوری توسط کارمندان خرده فروشی‌ها و سازمان‌ها. لذا سوال اصلی تحقیق پس از معرفی فناوری (RFID) به تحلیل این مسئله می‌پردازد که: کدام یک از ویژگی‌های کارمندان بر پذیرش فناوری RFID تاثیرگذار است؟
۱-۷-۲– اهداف فرعی
بررسی تاثیر فناوری در خرده فروشی‌ها
بررسی تاثیر فناوری بر جذابیت پایانه فروش
RFID چیست؟
مزایا و معایب استفاده از RFID چیست؟
بررسی سازگاری با فناوری جدید در سطح پذیرش آن
بررسی ارتباط شغلی کارکنان بر سطح پذیرش فناوری RFID
بررسی نتایج به دست آمده از فناوری توسط کارمندان بر سطح پذیرش فناوری RFID
بررسی تجربه کارکنان در استفاده از فناوری RFID بر سطح پذیرش آن
بررسی قابل اطمینان بودن و امنیت استفاده از فناوری RFID
بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری RFID در سطح خرده فروشی‌ها
بررسی تاثیر جنسیت بر پذیرش فناوری RFID
۱-۸– فرضیات مساله:
فناوری باعث تسریع روند در زنجیره تامین کالا می‌شود.
فناوری بر رفتار خرید مشتریان تاثیرگذار است.
فناوری نوین باعث جذابیت در نقطه پایان فروش می‌شود.
درک لزوم استفاده از فناوری بر پذیرش فناوری تاثیرگذار است.
درک سودمندی فناوری بر پذیرش فناوری تاثیرگذار است.
ارتباط شغلی کارمندان بر پذیرش فناوری تاثیرگذار است.
جنسیت کارمندان بر پذیرش فناوری تاثیرگذار است.
تجربه کاری کارمندان بر پذیرش فناوری تاثیرگذار است.
سازگاری با فناوری جدید بر پذیرش فناوری تاثیرگذار است.
نتایج قابل مشاهده از استفاده فناوری بر پذیرش فناوری تاثیرگذار است.
فرهنگ استفاده از فناوری بر پذیرش فناوری تاثیرگذار است.
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
۲-۱– وضعیت RFID در گذشته وحال
منشا پیدایش این تکنولوژی به ابتدای پیدایش جهان و ایجاد نیروی الکترومغناطیسی بر می‌گردد ولی در واقع با اختراع الکتریسیته توسط بنیامین فرانکلین آغازگردید. سپس فارادی کشف می‌کند که نور و امواج رادیویی بخشی از طیف انرژی الکترومغناطیسی هستند. سپس در سال ۱۸۶۴ ماکسول نظریه میدان‌های الکترومغناطیسی را ارائه می‌دهد. پس از آن نیز هاینریش هرتز موفق به ارسال و دریافت امواج رادیویی شد و در نهایت در سال ۱۹۲۲ میلادی رادار اختراع می‌شود. سیستم شناسایی توسط فرکانس رادیویی شامل ترکیب دو سیستم رادار و تکنولوژی امواج رادیویی می باشد[۱۶].
در سال ۱۹۴۵ لیون ترمین[۴۶] ابزاری جاسوسی برای اتحاد جماهیر شوروی که امواج رادیویی را به اطلاعات صوتی تبدیل می کرد، ابداع کرد. اگر چه اختراع وی یک دستگاه استراق سمع بود نه یک برچسب شناسایی، ولی آن را به عنوان دستگاه و ایده‌ی اولیه فناوری RFID می‌دانند، زیرا غیر فعال بود و از طریق امواج از یک منبع خارجی تغذیه می‌شده است. در سال ١٩۴٨ اولین دستگاه دریافت و انتقال امواج رادیویی طراحی گردید و با پیشرفت در دهه های ۶٠ و٧٠ میلادی به اختراع امواج میکروویو نیز منجر شد. با این‌که که فنآوری RFID اخیرا گسترش و رواج قابل ملاحظه ای یافته است، اولین کاربرد آن بر می‌گردد به جنگ جهانی دوم آن‌جا که متفقین با زیرساخت ساده‌ای از RFID برای شناسایی هواپیماهای دوست و دشمن استفاده کردند. این فرستنده‌های رادیویی هنوز هم در نیروهایی هوایی استفاده می‌شوند. در ژانویه ۱۹۷۳ ماریو کاردلو[۴۷] اولین نسل دستگاه‌های مبتنی بر RFID را ثبت کرد. این دستگاه شامل یک ترانسپوندر (تگ) غیر فعال با حافظه بود. دستگاه اولیه شامل تگ غیرفعال بوده که انرژی و برق خود را

دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir

از طریق امواج ارسالی تامین می‌کرده است و در سال ۱۹۷۱ به مقامات بندر نیویورک و دیگر کاربران بالقوه نشان داده شده است. دستگاه ذکر شده شامل یک حافظه ۱۶ بیتی جهت پرداخت عوارض بود. ثبت اولیه کاردلو استفاده از RF را به همراه نور و صدا به عنوان رسانه انتقال پوشش داد. طرح اصلی کسب‌وکار در سال ۱۹۶۹ به سرمایه‌گذاران جهت استفاده در حمل و نقل (شناسایی خودکار خودرو، سیستم عوارض خودکار، پلاک الکترونیکی، مسیریابی خودرو و نظارت بر عملکرد خودرو)، بانکداری (چک الکترونیکی و کارت اعتباری)، امنیت (شناسایی کارمندان، نظارت و دروازه‌های امنیتی خودکار) و کاربردهای پزشکی (سابقه بیمار، شناسایی) ارائه شد[۱۷].
در دهه‌ی ۷۰ نظارت بر حیوانات از طریق سامانه‌ی RFID فراهم شد. از سال ۱۹۸۰ فناوری RFID به طور جدی در کنترل دام‌ها، کنترل دسترسی (در صنعت‌های مختلف)، عوارض ماشین‌ها و کلید خودروها برای جلوگیری از دزدی، پیاده‌سازی شد. بعد از آن در دهه‌‌ی ۹۰ برای امنیت اسکی‌بازان در کشورهایی مانند سوئیس و پرداخت‌های الکترونیکی نیز به کار گرفته شد. بعدتر از آن در تگ کردن چمدان‌های مسافران برای جلوگیری از ورود و خروج کالاهای غیرمجاز و کاهش خطای سیستم‌های امنیتی، از فناوری RFID استفاده شد. از سال ۲۰۰۰ به بعد، RFID وارد راهبرد توسعه ملی فناوری اطلاعات در کشور کره جنوبی (و چند کشور دیگر) شد. در آلمان نیز شرکت فروشگاه های زنجیره ای”مترو” (که با شرکت راه آهن شهری فرق دارد) برای نخستین بار از برچسب RFID در فروشگاهی واقع در دوئیس بورگ (آلمان) به جای “بارکد” استفاده کرد اما چون با اعتراض فعالان حقوق بشر مواجه شد، تا اواخر ۲۰۰۴، توسعه آن را مسکوت گذاشت. در سال ۲۰۰۳ درون کارت‌های شناسایی افراد از آن استفاده شد. در سال ۲۰۰۵ و با تزریق تراشه‌ی آن زیر پوست انسان برای شناسایی افراد از RFID استفاده شد. در سال ۲۰۰۶ م، کتاب‌های کتابخانه مرکزی شهر مونیخ (آلمان) مجهز به برچسب RFID شد و از ” کتابخانه هوشمند” بهره برداری شد. در همین سال کالاهای بسیاری در سراسر جهان مجهز به RFID شدند و از RFID در زندان ها، بیمارستان ها، مدیریت اموال اداری (به جای برچسب کالا) استفاده شد. در سال‌های اخیر فناوری RFID مورد توجه بسیاری از خرده‌فروشان، تولید کنندگان و مدیران زنجیره تامین قرار گرفته است[۱۸].