: کمر درد از جمله مریضی هاییه که سبک زندگی آدم نقش مهمی رو در دچار شدن به اونو دوش داره. کمر درد شکلای جور واجور مختلفی داره و علل دچار شدن به اونم مختلفه. دیسک کمر، مشکلات ستون فقرات و … از شکلای جور واجور کمر درد هستن. روشای مختلفی واسه درمان این مریضی هست که از جمله میشه به عمل جراحی و یا ماساژ اشاره کرد. در ادامه با دکتر سلام همراه باشین.

ندیده گرفتن درد

طبق تحقیقات انجام شده ندیده گرفتن درد باعث بدتر شدن اون می شه.

نگاه بهتر:به خودتون اجازه بدین که از قصد درد رو احساس کنین. روانشناسان تو یه آزمایش استاندارد درد، از ۶۸ مریض گرفتار به کمردرد خواستن که دست یا پاهای خود رو در آب یخ فرو ببرن. این داوطلبان در مورد مقابله کردن یا سرکوب کردن شوک یهویی به وجود اومده به وسیله آب یخ آموزشای لازم رو دیده بودن پس وقتی دست یا پای خود رو وارد آب یخ کردن یکی از ماهیچه اصلی در کمرشون منقبض شد. در مقابل، وقتی که با داوطلبان فقط در مورد شوک یهویی آب یخ صحبت شده بود ولی به اونا جهت سرکوب (ساپرس کردن) شوک آموزشی داده نشده بود.هیچ نوع علایمی از منقبض شدن ماهیچه دیده نشد. علاوه برآنچه گفته شد ، افزایش انقباض ماهیچه ای باعث شدید شدن درد نیزخواهد شد.

تغییر عادت:بهترین راه مقابله ذهنی با مریضی قبول کردن درده. تلاش کنین به جای پرداختن به احساسات منفی به جزئیات احساسی این تجربه بپردازید. اگه مشکلی مانند سوزش یا لرزش در قسمت کمر خود دارین اون درد رو واسه خود توصیف کرده و به خود یادآور شید که اون برطرف می شه.

نفرت داشتن

آدم جایز الخطاست. بخشش کمک می کنه تا کمر دردتون شفا یابد.

وقتی که محققان مرکز پزشکی تحقیقات خود رو روی ۵۸ زن و مرد گرفتار به کمردرد طولانی شروع کردن فهمیدن آدمایی که تکنیکای بخشیدن رو آموزش دیده بودن کمتر دچار عصبانیت، خشم، افسردگی و درد می شدن.احساسات، کشش ماهیچه ای و افکار تاثیر مستقیم روی شدت ارتعاش سیگنالای درد دارن.

تغییر عادت:بخشیدن بقیه کاری نیس که یهو بشه از پسش برآمد. بلکه واسه بخشیدن باید انتخاب کرد، بارها باید احساس طرف مقابل خود رو که باعث ناراحتی ما شده فهمید و اونو جانشین خشم و عصبانیت خود کرد. به این صورت عمل کنین: در اول اون شخصی رو که عمیقا به اون علاقه دارین تصور کنین. بعد اون در آرامش، خوشی،سلامتی و امنیت کامل تصور کنین. حال این بار خودتون رو در اینجور شرایطی تصور کنین و بعد یه شخصی که اصلا اونو نمی شناسید. آخرسر کسی رو که احساس خوبی نسبت به اون ندارین در شرایط گفته شده تصور کنین.

نداشتن آرامش کافی

داشتن استرس شدید و همیشگی تاثیر مستقیم در ایجاد کمردرد داره.

به گفته سینت وقتی که در شرایط استرس زا قرار گرفتین کل ماهیچه های بدن شما مثل ماهیچه های گردن و کمر به طور کامل منقبض می شن. آخرسر ماهیچه های منقبض شده نیاز دارن که به حالت اولیه و راحت برگردن. اگه تموم مدت مضطرب بمونین ماهیچه های گفته شده سفت و منقبض باقی خواهند موند و باعث درد شدید می شن.

تغییر عادت:بعضی وقتا تنها دونستن این نکته که ریشه کمر درد شما از استرسه واسه شما می تونه به درد بخور باشه. پس با دونستن این نکته هر روز واسه رسیدن به آرامش روشی رو تجربه می کنین. مثلا با ورزش کردن، خندیدن با دوستان و رفقا، خوندن کتابای خوب و انجام مواردی مثل این خواهید پرداخت.

تحقیقات نشون میده که گوش کردن به موسیقی از روشای درمانی به درد بخور هستش. براساس تحقیقاتی که در گذشته در اتریش روی ۶۵ نفر از کسائی که به مریضی فتق دیسک گرفتار بودن انجام شد مشخص شد ترکیبی از موسیقی و ریلکسیشن ذهنی به طور زیادی باعث کاهش درد در ناحیه کمر می شه. همه ۶۵ مریض از مراقبتای پزشکی استاندارد ( مصرف مسکن، فیزیوتراپی) بهره مند بوده اما ازنیمی از اونا خواسته شد که هر روز به موسیقی گوش داده و تمرینات ریلکسیشن رو نیزانجام بدن. پس از گذشت ۱۰ روز، درحالی که گروهی که به موسیقی گوش داده بودن به کارایی مانند بالارفتن از پله، بیرون اومدن از تختخواب و حتی خوابیدن پرداخته بودن از کم شدن شدت درد کمرشون خبر دادن. بعد از گذشت ۲۱ روز، بیشتر از ۴۰ درصد آدمایی که به موسیقی گوش داده بودن به طور کامل از شر کمر درد ول شده بودن.موسیقی کمک می کنه تا هورمنای استرس و انقباضات ماهیچه ایی کم بشه.

تماشای زیاد تلویزیون

گذروندن ساعتای خیلی از روز در جلوی تلویزیون عاقبت خوشی واسه کمر شما نداره.

به خاطر بعضی دلایل، تماشای زیاد تلویزیون ممکنه باعث کاهش مدت زمان ورزش بشه، در مورد اهمیت ورزش و نقش اون در جلوگیری یا کاهش کمر درد مطالبی بیان شد. در تحقیقاتی که روی نوجوانان انجام شد مشخص شد نوجوانانی که بیش از۱۵ ساعت در هفته از وقت خود رو جلوی تلویزیون یا کامپیوتر می گذرونن ۳ برابر بیشتر از همسالان فعال خود شانس گرفتار شدن به کمر درد رو دارن. به صورت میانگین یه نوجوون آمریکایی سه ساعت از روز رو به تماشای تلویزیون می پردازه.نوجوانان با حالتی خمیده به مدت چندین ساعت جلوی تلویزیون می شینن که این باعث قوز در آوردن اونا می شه.

تغییر عادت:به جای اینکه وقت خود رو صرف کانال گردی و پیدا کردن یه برنامه باحال کنین تلاش کنین واسه تماشای برنامه مورد علاقه تون برنامه ریزی کنین. در زمان پخش تبلیغات بازرگانی به انجام حرکات کششی و قدرتی بپردازید تا از بی حس شدن ماهیچه ها بخاطر نشستن طولانی مدت جلوگیری به عمل بیارین. اگه بچه ایی دارین که از کمردرد شکایت می کنه تلاش کنین روزانه دست کم به اندازه چند متر پیاده روی داشته باشه. این کار مانع شدید شدن کمردرد شده و باعث می شه تا ستون فقرات اون که با رشد آهسته مواجه شده بهبود یابد.

ضد دردهای طبیعی: داروهای ضد درد یا استامینوفن رو فراموش کرده و به گیاهان دارویی و روشای طبیعی روی بیارین تا از شر درد و التهاب راحت شید.

منبع :


0 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *